Mortal Kombat

Wszystko zaczęło się w 1992 roku. Wtedy bowiem, do święcących wówczas triumfy salonów gier, trafiła pierwsza część "Mortal Kombat". Mało kto wie, że oryginalnym zamysłem twórców było stworzenie gry karate, w której główną postacią i jednocześnie magnesem na graczy, miał być sam Jean-Claude Van Damme - legenda ówczesnych filmów akcji. Finalnie aktora nie udało się pozyskać, m.in. z powodu jego występu w filmie "Universal Soldier" i warunków jakie stawiało studio filmowe, które chciało gry licencjonowanej właśnie na tej produkcji.

Koncepcja musiała ulec zmianie - i tak narodził się pomysł starożytnego turnieju, organizowanego na tajemniczej wyspie. W grze wykorzystano wiele odniesień do filmów karate i kultury dalekiego wschodu, a postać którą miał odgrywać JCVD ostatecznie przerodziła się w jego karykaturę - Johnnego Cage'a. Paradoksalnie, późniejszy największy rywal tytułu - wydany wcześniej "Street Fighter II", miał spory wpływ na to, że "Mortal Kombat" w ogóle powstał. Pokazał bowiem, że bijatyka bez udziału gwiazdy potrafi się doskonale sprzedać. Tym samym wydawca (Midway Games), widząc potencjalne zyski z podobnej produkcji, dał twórcom zielone światło.

"Mortal Kombat" był w zasadzie dziełem czworga ludzi: Johna Tobiasa - głównego projektanta i grafika, Eda Boona - programisty, Johna Vogela - grafika i Dana Fordena - dźwiękowca. Od samego początku planowano, że wojownicy będą zajmować stosunkowo dużą część ekranu, a przy ich tworzeniu zostanie użyta technika digitalizacji. Ruchy żywych aktorów rejestrowano kamerą, by później przenieść je na ekrany komputerów. "Mortal Kombat" był jedną z pierwszych gier, w której wykorzystano tę technikę. Brawa należą się aktorom, którzy poza oczywistą rolą jaką odegrali przy produkcji, mieli również wpływ na ostateczny wygląd gry - a to dzięki pomysłom, które rodziły się w trakcie wielogodzinnych sesji nagraniowych. Richard Divizio, który grał postać Kano, w jednym z wywiadów przyznał, że to on był pomysłodawcą Fatality Scorpiona, w którym ten ściąga maskę i zieje ogniem na przeciwnika. Podobnie zresztą było w przypadku słynnej kwestii wypowiadanej przez żółtego ninja.

mk1_scorpion_toasty

Dziś "Mortal Kombat" stał się synonimem brutalności. Krew leje się tu strumieniami, a po skończonej walce można wykonać tzw. "Fatality" - czyli w efektowny sposób wykończyć przeciwnika, przykładowo wyrywając mu serce! Równie krwawe, co standardowe wykończenia (każda postać posiada jedno) jest "Stage Fatality", gdzie przeciwnik zrzucony z mostu, spada wprost na metalowe kolce. Widok krwi, rzadko spotykany wcześniej w grach, najpewniej był jednym z elementów, które zadecydowały o tak dużej popularności tytułu.

Oprawa audio-wizualna jak na owe czasy stała na bardzo wysokim poziomie. Wspomniane wcześniej digitalizowane postacie, wyglądały jak żywe. Areny, na których toczone były pojedynki, zostały wykonane z dużą precyzją i prezentowały się równie okazale. Całości dopełniała genialna muzyka z niezapomnianymi motywami, jak chociażby ten podczas wyboru zawodnika. Świetne są także dźwięki - lektor krzyczący "finish him", Scorpion ze swoim "get over here!", czy tłum reagujący zdumieniem albo oklaskami po udanym zagraniu - to naprawdę dodaje niezbędnego klimatu rozgrywce.

Historia jaką opowiada "Mortal Kombat", nie jest zbyt rozbudowana w kontekście tego, jakie informacje gracze otrzymują na ekranie. Mamy więc turniej, organizowany przez potężnego czarnoksiężnika Shang Tsunga, od wyniku którego będą zależeć dalsze losy świata. Do boju staje siedmiu śmiałków - każdy z nich ma inny motyw przybycia na wyspę, który jest opisany w krótkich historiach przewijających się w czasie bezczynności gry. Po wyeliminowaniu pozostałych uczestników turnieju, przychodzi nam zmierzyć się z prawdziwym championem - czterorękim księciem Goro, który pozostaje niepokonany od 500 lat. Na końcu naszej batalii stanie jeszcze sam Shang Tsung, którego największą bronią jest umiejętności przemiany w każdego z wojowników (także w Goro!). Główny architekt "Mortal Kombat" - John Tobias - wspomina, że jego celem było stworzenie postaci, które uosabiają pewne archetypy zachowań i nakreślenie trzonu historii, co dawało odbiorcom możliwość "dopisywania" własnych scenariuszy. Wiązało się to również z ograniczeniczeniami sprzętowymi, a konkretnie z niewielką pojemnością pamięci jaką wtedy dysponowali autorzy. Opowieść została rozwinięta w komiksie, który ukazał się zaraz po premierze automatu, ale można go było nabyć wyłącznie drogą wysyłkową.

W grze zastosowano 5-przyciskowy układ klawiszy, który w praktyce sprawdza się bardzo dobrze. Mamy cztery podstawowe uderzenia (wysokie i niskie kopnięcie oraz odpowiadające pięści) i blok. Oprócz tego, każda z postaci dysponuje dwoma lub trzema ciosami specjalnymi. Są one różnorodne, jak np. teleport Raidena czy charakterystyczne zamrożenie Sub-Zero. Każdy z wojowników ma jednak w arsenale jakiś pocisk, którym może razić wroga z dystansu.

mk1_daniel_pesina_arcade

Pozornie prosta rozgrywka przez lata ewoluowała, a dziś doświadczeni gracze są w stanie wykorzystać opóźnienia poszczególnych ciosów, by łączyć je w tzw. "juggle combo". W skrócie jest to kilka ciosów wyprowadzonych na opadającym przeciwniku, które są nie do zablokowania. Inwencja graczy obnażyła niestety niedoskonałości systemu walki. Wiele kombinacji wyprowadzonych w narożnikach, potrafi zabrać niemal 100% życia przeciwnika.

"Mortal Kombat" bił rekordy popularności w salonach gier. Trudno się więc dziwić, że podjęto się konwersji bijatyki na inne platformy. Premiera gry na systemy domowe (Super NES i Genesis) oraz konsole przenośne (Game Gear, Game Boy), hucznie obwieszczona mianem "Mortal Monday", odbyła się 13.09.93 r. Ogromna kampania reklamowa poprzedzająca to wydarzenie, pożarła ponoć 10 mln dolarów z budżetu Acclaim Entertainment (wydawcy konswersji), a na jej potrzeby stworzono spot telewizyjny, który do dziś uważany jest za jedną z najlepszych reklam gier komputerowych. W późniejszym czasie tytuł pojawił się także na inne platformy sprzętowe - niemal wszystkie istniejące wówczas na rynku.

O wielkim sukcesie "Mortal Kombat" przesądziła jego grywalność. Tytuł potrafił przyciągnąć przed ekrany na długie godziny i dostarczał niezapomnianych emocji podczas potyczek z innymi graczami. Tym samym zapoczątkował on ponad 20-letnią historię, której ostatnia strona wciąż nie została zapisana.

Za kulisami

Tytuł i logo smoka

Pomysły na tytuł, ekipa produkcyjna wypisywała na tablicy w biurze Eda Boona. Była ich cała masa, a dwa z nich - "Dragon Attack" i "Ultimate Kumite" - były faworytami. Pomysł faktycznego tytułu wyszedł od Steve'a Ritchiego - twórcy gier pinballowych, który zaproponował nazwę "Mortal Combat". Litera C została podmieniona na K, ze względu na rejestrację znaku handlowego.

Inspiracją dla logo, była mała figurka smoka, która znajdowała się na biurku dyrektora generalnego Midway - Kena Fedesny. John Tobias wzorował się na niej, podczas rysowania smoka zdobiącego bok automatu do gry. Następnie głowa tego smoka otoczona okręgiem, stała się symbolem używanym do dziś.

Pierwowzory postaci i inspiracje

Minamoto Yo Shin Soo - czy też Yoshitsune Minamoto - to postać, którą odrzucono na etapie produkcji z kilku powodów. Najważniejszy z nich to fakt, że był on prawdziwą historyczną postacią. Jego imię wydawało się autorom zbyt trudne i był już ktoś inny, kto miał odegrać rolę głównego bohatera, a mianowicie Liu Kang. Przygotowana historia Yoshitsune mówiła, że był on bezpośrednim potomkiem japońskiego klanu Minamoto i wielce uzdolnionym adeptem sztuk walki. Pogłoski mówiły, że otrzymał on sekretne nauki od demonów zamieszkujących góry Tengu, które były ekspertami w posługiwaniu się bronią białą oraz mistrzami wszelkich sztuk walki.

mk1_yoshitsune_minamoto

Liu Kang początkowo wyglądem przypominał tradycyjnego mnicha z Shaolin. Jego historia mówiąca o powrocie do klasztoru oraz potencjalne problemy związane z przymusem ogolenia głowy przez odtwórcę jego roli, wymusiły wprowadzenie zmian.

Pierwotnie to Kurtis Stryker był członkiem jednostki sił specjalnych, która ruszyła w pogoni za Kano. Kiedy twórcy otrzymali więcej czasu na produkcję, postanowili wprowadzić do gry żeńską postać. W ten sposób Stryker został wycięty, a jego miejsce zajęła Sonya, przejmując gotową już historię. Pierwowzór Strykera został za to wykorzystany w drugiej odsłonie turnieju, ale pod zmienionym imieniem - Jackson "Jax" Briggs. Kurtis Stryker pojawia się dopiero w MK3, ale jest to całkiem nowa persona.

Kano na początku miał być członkiem Yakuzy, a jego opowieść mówiła o tym, że został osierocony przez amerykańską kobietę w Tokyo. Zamiast tego stworzono Black Dragon jako bardziej międzynarodową grupę przestępczą. Metalowa płytka na twarzy Kano to pomysł Johna Tobiasa i wynik eksperymentów z maskami w stylu Mardi Gras. W pewnym momencie John uznał, że fajnie by było, gdyby Kano odstrzelono jedno oko, a metalowy implant pozwalał mu widzieć w podczerwieni. Metaliczną maskę przedzielił na pół i specjalnym klejem osadził na twarzy Richarda Divizio - tak narodził się Kano, jakiego znamy.

Michael Grimm - tak wcześniej nazywała się postać Johnnego Cage'a, a jego prawdziwe nazwisko - John Carlton - to jeden z artystów zatrudnionych w Midway w tamtym okresie.

Rokuro - ten charakter ostatecznie został zastąpiony przez Goro. Rokuro należał do rasy demonicznych wojowników, zwanych Rokuro-Kubi (Demony Ciemności). Rzekomo byli oni brutalnymi barbarzyńcami, a Rokuro miał zamiar wykorzystać tę złą sławę przeciwko swoim wrogom. Turniej miał mu pozwolić odzyskać dumę i respekt, jaką powinna być darzona jego rasa.

Gongoro - to nikt inny jak Goro, a jego imię postanowio po prostu skrócić.

Tundra to z kolei imię, które później zmieniono na Sub-Zero. Oprócz wykorzystanego w grze scenariusza konkurencyjnych klanów i zemsty, rozważano jeszcze pomysł łowcy i ściganego, gdzie jeden ninja ucieka z klanu, a drugi rusza w pogoni za nim. Pomysł ten zrealizowano później w MK3. Koncepcja Lin Kuei została zaczerpnięta z książki Li Hsinga pod tytułem "The Chinese Ninja Connection", w której autor ukazuje historyczne przesłanki istnienia Lin Kuei oraz ich wpływ na japońskich ninja.

Raiden - inspiracją dla stworzenia tego bohatera był Raijin - bóg gromów i błyskawic z japońskiej mitologii. Słomkowy kapelusz to natomiast zasługa filmu "Big Trouble in Little China", którego John Tobias jest wielkim fanem. Rola Raidena jako obrońcy Ziemi wykształciła się wyraźniej dopiero w kolejnych częściach MK.

mk1_shang_lao

Shang Lao - późniejszy Shang Tsung, którego robocza historia różniła się od tej, którą znamy obecnie. Dla świata był on mało znanym przywódcą na wyspie - twierdzy i gospodarzem legendarnego turnieju sztuk walki. W rzeczywistości był jednak demonem o ogromnej niszczycielskiej mocy. Został przeklęty przez swoich bogów i żeby ich zaspokoić, musiał pić krew prawdziwych wojowników. Uczestnicy nie wiedzieli, że turniej był jedynie środkiem jaki Shang Lao stosował, dla pozyskania wojowników niezbędnych do swojego bestialskiego rytuału. Wygląd Shang Lao bazował na postaci Lo Pana z filmu "Big Trouble in Little China". Finalnie uległ on pewnym modyfikacjom, chociaż założenie pozostało to samo - by przypominał sędziwą chińską dostojność.

Kitsune była rozważana jako postać niegrywalna. Była księżniczką - córką Shang Lao, która miała być nagrodą dla zwycięzcy turnieju. Zdradziła ojca, kiedy zakochała się w Liu Kangu. Oczywiście jest to pierwowzór Kitany, która pojawiła się w MKII. Inspiracją dla Johna Tobiasa przy jej wymyślaniu, była postać Mariko z gry "Karateka" z 1984 r. na komputer Apple II.

Reptile - do życia powołał go Ed Boon, który chciał mieć w grze jakąś super sekretną zawartość. Jak sam stwierdził, muszą być spełnione naprawdę dziwne warunki, aby Reptile się ujawnił.

Model Goro

Czteroręki Goro został wymyślony i naszkicowany przez Johna Tobiasa. Na podstawie jego rysunków, Curt Chiarelli stworzył 12 calową (ok. 30cm) glinianą rzeźbę. Następnie z jej odlewu wykonał dwa bliźniacze modele stop-motion z pianki lateksowej. W ostatniej fazie figurki zostały pomalowane, a elementy ubioru i włosy zostały dorobione z farbowanej wełny. Na pierwszych szkicach Goro miał trzy palce i kciuka na każdej ręce, ale Kurt postanowił nieco ułatwić sobie pracę i pozbawił olbrzyma po jednym palcu z każdej ręki. Zdaniem Tobiasa było to mądre posunięcie, które dodatkowo poprawiło estetykę postaci. Pierwsza figurka została tak mocno wyeksploatowana podczas nagrywania klatek animacji, że zwyczajnie rozleciała się na kawałki. Mimo to, nigdy nie skorzystano z drugiej - zapasowej i obecnie jest ona własnością Eda Boona.

Historia

mk1_goro

Goro żyje…

Liczący 2 000 lat, pół człowiek - pół smok, Goro pozostaje niezwyciężony przez ostatnie 500 lat. Zdobył tytuł Wielkiego Mistrza, pokonując Kung Lao - walczącego mnicha z Shaolin. To właśnie w tym czasie turniej wpadł w ręce Shang Tsunga i został skażony.

Uwaga!

Imperialny dwór Nieśmiertelnych zaprasza wojowników, reprezentujących różne style walki, do rywalizacji w turnieju Mortal Kombat. Zawody odbędą się na wyspie Shang Tsunga, położonej w samym centrum Zaginionego Morza, a ich główną nagrodą będzie możliwość dalszej egzystencji.

Postacie

Johnny Cage

mk1_cage

Gwiazdor sztuk walki, trenowany przez mistrzów z całego świata. Cage wykorzystuje swój talent głównie na dużym ekranie. Filmy z jego udziałem znajdują się na samym szczycie box-office. Jest gwiazdą produkcji takich jak "Dragon Fist" i "Dragon Fist II" oraz wielokrotnie nagradzanego "Sudden Violence".

Kano

mk1_kano

Najemnik, bandyta, złodziej - Kano wiedzie życie pełne zbrodni i niesprawiedliwości. Jest oddanym członkiem Black Dragon - niebezpiecznej grupy morderczych szaleńców, która sieje postrach i jest poważana we wszystkich wewnętrznych kręgach przestępców.

Sub-Zero

mk1_sub-zero

Prawdziwe imię i tożsamość tego wojownika są nieznane. Jednakże, sugerując się znakami na jego ubiorze, można wierzyć, że należy on do Lin Kuei - legendarnego klanu chińskich ninja.

Sonya Blade

mk1_sonya

Sonya jest członkiem elitarnej jednostki sił specjalnych armii Stanów Zjednoczonych. Jej oddział był na tropie organizacji Black Dragon, do której należy Kano. Podążyli ich śladami na niezbadaną wyspę, gdzie wpadli w zasadzkę zastawioną przez osobistą armię Shang Tsunga.

Raiden

mk1_raiden

Raiden jest właściwie imieniem bóstwa, znanego jako Bóg Piorunów. Plotki głoszą, że otrzymał on osobiste zaproszenie od samego Shang Tsunga i przyjął ludzką formę, aby móc rywalizować w turnieju.

Liu Kang

mk1_liu_kang

Niegdyś członek super sekretnego stowarzyszenia White Lotus, Liu Kang odchodzi z tej organizacji, aby móc w turnieju reprezentować Świątynie Shaolin. Kang jest silny w swoich wierzeniach i gardzi Shang Tsungiem.

Scorpion

mk1_scorpion

Podobnie jak w przypadku Sub-Zero, prawdziwe imię i pochodzenie Scorpiona nie są znane. Czasami okazuje on jednak nieufność i nienawiść w stosunku do Sub-Zero. Pomiędzy ninja, jest to zwykle oznaka wrogich klanów.

Lista ciosów

mk1_kano_pose

pobierz

Sekrety

Reptile (Arcade rev. 3+, SNES, Mega Drive, Amiga, PC MS-DOS, Mega-CD)

To ukryta postać, z którą przyjdzie nam się zmierzyć po spełnieniu kilku warunków. W trybie dla jednego gracza musimy wygrać dwie rundy bez utraty energii (double flawless), nie używając w ogóle przycisku BLOK oraz wykonać na przeciwniku Fatality. Wszystko musi się odbyć na arenie The Pit i zadziała wyłącznie wtedy, gdy przed księżycem będą przelatywać różne sylwetki (nie pojawiają się one w wersji na konsolę SNES - wystarczy spełnić pozostałe warunki).

EJB menu (Arcade)

Sekretne menu zaprogramowane przez Eda Boona, którego odkrycie zajęło graczom ponad 20 lat! Pozwala włączyć wybrane zakończenie postaci, czy też wpisać się na tablicę wyników, bez konieczności przechodzenia gry. Do menu dostaniemy się, wstukując odpowiednią sekwencję klawiszy BLOK obydwu graczy, podczas bezczynności gry:

P1 (x5), P2 (x10), P1 (x2), P2 (x1), P1 (x2), P2 (x3), P1 (x4)

Blood Code (Mega Drive, Game Gear, SMS)

Kod ten pozwala włączyć krew w konwersjach na konsole firmy Sega. Należy go wprowadzić na ekranie z objaśnieniem znaczenia słowa "code".

Mega Drive: A, B, A, C, A, B, B
Game Gear/SMS: 2, 1, 2, DÓŁ, GÓRA

DULLARD (Mega Drive, Mega-CD)

Są to pierwsze litery klawiszy sterowania, które trzeba wstukać na ekranie startowym (z wyborem "game start" i "options"), żeby aktywować cheat menu.

DÓŁ, GÓRA, LEWO, LEWO, A, PRAWO, DÓŁ

DIP menu (PC MS-DOS)

Po wejściu do opcji gry (F10), należy wpisać dużymi literami "DIP". Możemy teraz zmieniać ustawienia poszczególnych przełączników, przy czym do działania niektórych konieczne jest ponowne uruchomienie gry, a trzy ostatnie prawdopodobnie nie mają żadnego zastosowania. Menu jest dostępne tylko w uaktualnionej wersji gry na PC MS-DOS.

← powrót