Mortal Kombat 1produkcja

Tytuł i logo smoka

Pomysły na tytuł, ekipa produkcyjna wypisywała na tablicy w biurze Eda Boona. Była ich cała masa, a dwa z nich - "Dragon Attack" i "Ultimate Kumite" - były faworytami. Pomysł faktycznego tytułu wyszedł od Steve'a Ritchiego - twórcy gier pinballowych, który zaproponował nazwę "Mortal Combat". Litera C została podmieniona na K, ze względu na rejestrację znaku handlowego.

Inspiracją dla logo, była mała figurka smoka, która znajdowała się na biurku dyrektora generalnego Midway - Kena Fedesny. John Tobias wzorował się na niej, podczas rysowania smoka zdobiącego bok automatu do gry. Następnie głowa tego smoka otoczona okręgiem, stała się symbolem używanym do dziś.

Pierwowzory postaci i inspiracje

Minamoto Yo Shin Soo

Szkic Yoshitsune Minamoto
Pierwszy szkic związany z Mortal Kombat autorstwa Johna Tobiasa — @therealsaibot

Czy też Yoshitsune Minamoto - to postać, którą odrzucono na etapie produkcji z kilku powodów. Najważniejszy z nich to fakt, że był on prawdziwą historyczną postacią. Jego imię wydawało się autorom zbyt trudne i był już ktoś inny, kto miał odegrać rolę głównego bohatera, a mianowicie Liu Kang. Przygotowana historia Yoshitsune mówiła, że był on bezpośrednim potomkiem japońskiego klanu Minamoto i wielce uzdolnionym adeptem sztuk walki. Pogłoski mówiły, że otrzymał on sekretne nauki od demonów zamieszkujących góry Tengu, które były ekspertami w posługiwaniu się bronią białą oraz mistrzami wszelkich sztuk walki.

Liu Kang

Początkowo Liu Kang wyglądem przypominał tradycyjnego mnicha z Shaolin. Jego historia mówiąca o powrocie do klasztoru oraz potencjalne problemy związane z przymusem ogolenia głowy przez odtwórcę jego roli, wymusiły wprowadzenie zmian.

Kurtis Stryker

Pierwotnie to Kurtis Stryker był członkiem jednostki sił specjalnych, która ruszyła w pogoni za Kano. Kiedy twórcy otrzymali więcej czasu na produkcję, postanowili wprowadzić do gry żeńską postać. W ten sposób Stryker został wycięty, a jego miejsce zajęła Sonya, przejmując gotową już historię. Pierwowzór Strykera został za to wykorzystany w drugiej odsłonie turnieju, ale pod zmienionym imieniem - Jackson "Jax" Briggs. Kurtis Stryker pojawia się dopiero w MK3, ale jest to całkiem nowa persona.

Kano

Na początku Kano miał być członkiem Yakuzy, a jego opowieść mówiła o tym, że został osierocony przez amerykańską kobietę w Tokyo. Zamiast tego stworzono Black Dragon jako bardziej międzynarodową grupę przestępczą. Metalowa płytka na twarzy Kano to pomysł Johna Tobiasa i wynik eksperymentów z maskami w stylu Mardi Gras. W pewnym momencie John uznał, że fajnie by było, gdyby Kano odstrzelono jedno oko, a metalowy implant pozwalał mu widzieć w podczerwieni. Metaliczną maskę przedzielił na pół i specjalnym klejem osadził na twarzy Richarda Divizio - tak narodził się Kano, jakiego znamy.

Michael Grimm

Tak wcześniej nazywała się postać Johnnego Cage'a, a jego prawdziwe nazwisko - John Carlton - to jeden z artystów zatrudnionych w Midway w tamtym okresie.

Rokuro

Szkic Rokuro
Szkic Rokuro — @therealsaibot

Ten charakter ostatecznie został zastąpiony przez Goro. Rokuro należał do rasy demonicznych wojowników, zwanych Rokuro-Kubi (Demony Ciemności). Rzekomo byli oni brutalnymi barbarzyńcami, a Rokuro miał zamiar wykorzystać tę złą sławę przeciwko swoim wrogom. Turniej miał mu pozwolić odzyskać dumę i respekt, jaką powinna być darzona jego rasa.

Gongoro

To nikt inny jak Goro, a jego imię postanowio po prostu skrócić.

Tundra

To z kolei imię, które później zmieniono na Sub-Zero. Oprócz wykorzystanego w grze scenariusza konkurencyjnych klanów i zemsty, rozważano jeszcze pomysł łowcy i ściganego, gdzie jeden ninja ucieka z klanu, a drugi rusza w pogoni za nim. Pomysł ten zrealizowano później w MK3. Koncepcja Lin Kuei została zaczerpnięta z książki Li Hsinga pod tytułem "The Chinese Ninja Connection", w której autor ukazuje historyczne przesłanki istnienia Lin Kuei oraz ich wpływ na japońskich ninja.

Raiden

Inspiracją dla stworzenia tego bohatera był Raijin - bóg gromów i błyskawic z japońskiej mitologii. Słomkowy kapelusz to natomiast zasługa filmu "Big Trouble in Little China", którego John Tobias jest wielkim fanem. Rola Raidena jako obrońcy Ziemi wykształciła się wyraźniej dopiero w kolejnych częściach MK.

Shang Lao

Szkic Shang Lao
Szkic Shang Lao — @therealsaibot

Późniejszy Shang Tsung, którego robocza historia różniła się od tej, którą znamy obecnie. Dla świata był on mało znanym przywódcą na wyspie - twierdzy i gospodarzem legendarnego turnieju sztuk walki. W rzeczywistości był jednak demonem o ogromnej niszczycielskiej mocy. Został przeklęty przez swoich bogów i żeby ich zaspokoić, musiał pić krew prawdziwych wojowników. Uczestnicy nie wiedzieli, że turniej był jedynie środkiem jaki Shang Lao stosował, dla pozyskania wojowników niezbędnych do swojego bestialskiego rytuału. Wygląd Shang Lao bazował na postaci Lo Pana z filmu "Big Trouble in Little China". Finalnie uległ on pewnym modyfikacjom, chociaż założenie pozostało to samo - by przypominał sędziwą chińską dostojność.

Kitsune

Była rozważana jako postać niegrywalna. Kitsune była księżniczką - córką Shang Lao, która miała być nagrodą dla zwycięzcy turnieju. Zdradziła ojca, kiedy zakochała się w Liu Kangu. Oczywiście jest to pierwowzór Kitany, która pojawiła się w MKII. Inspiracją dla Johna Tobiasa przy jej wymyślaniu, była postać Mariko z gry "Karateka" z 1984 r. na komputer Apple II.

Reptile

Do życia powołał go Ed Boon, który chciał mieć w grze jakąś super sekretną zawartość. Jak sam stwierdził, muszą być spełnione naprawdę dziwne warunki, aby Reptile się ujawnił.

Model Goro

Czteroręki Goro został wymyślony i naszkicowany przez Johna Tobiasa. Na podstawie jego rysunków, Curt Chiarelli stworzył 12 calową (ok. 30cm) glinianą rzeźbę. Następnie z jej odlewu wykonał dwa bliźniacze modele stop-motion z pianki lateksowej. W ostatniej fazie figurki zostały pomalowane, a elementy ubioru i włosy zostały dorobione z farbowanej wełny. Na pierwszych szkicach Goro miał trzy palce i kciuka na każdej ręce, ale Kurt postanowił nieco ułatwić sobie pracę i pozbawił olbrzyma po jednym palcu z każdej ręki. Zdaniem Tobiasa było to mądre posunięcie, które dodatkowo poprawiło estetykę postaci. Pierwsza figurka została tak mocno wyeksploatowana podczas nagrywania klatek animacji, że zwyczajnie rozleciała się na kawałki. Mimo to, nigdy nie skorzystano z drugiej - zapasowej i obecnie jest ona własnością Eda Boona.

Gliniana rzeźba Goro
Gliniana rzeźba Goro — DaVinci41 @ Devian Art

Na planie

Daniel Pesina w 2010 r. udostępnił w sieci archwialny materiał, na którym możemy zobaczyć jak wyglądało rejestrowanie ruchów dla postaci w grze. Na filmie oprócz Daniela Pesiny w roli Johnnego Cage'a, zobaczymy również Richarda Divizio, który wcielał się w postać Kano. Dzięki temu unikatowemu nagraniu, możemy przekonać się, ile pracy aktorzy musieli włożyć, by nasi ulubieni wojownicy "ożyli" na ekranie.

W 2017 roku światło dziennie ujrzały kolejne nagrania będące w posiadaniu Daniela Pesiny. Tym razem w akcji możemy zobaczyć: Scorpiona (Daniel Pesina), Liu Kanga (Ho Sung Pak) oraz Sonię Blade (Elizabeth Malecki).